روانشناسی

مطالب مربوط به روانشناسی

روانشناسی

مطالب مربوط به روانشناسی

بایگانی

دلیل وابستگی عاطفی خانم ها؟

شنبه, ۱۸ آبان ۱۳۹۸، ۰۲:۲۴ ق.ظ

 آیا وابستگی عاطفی خانم ها یک واکنش غریزی است ؟

 

وابستگی عاطفی خانم ها

   

آیا وابستگی عاطفی خانم ها یک واکنش غریزی است ؟

ابراز عشق و محبت و عاطفه در انسان رفتار و واکنشی حسی است که  در برابر دیگران فرد از خود نشان می دهد و به واسطه ی آن از خودخواهی به دگر خواهی روی می آورد. در انسان ها غرایز تابع همین عواطف هستند و عواطف و احساسات به غرایز او جهت می دهد. وابستگی عاطفی خانم ها جزء همین احساسات است از این رو پیوند ناگسستنی بین غرایز و احساسات از جمله وابستگی عاطفی وجود دارد. از آنجایی که زنان به لحاظ غریزی هم نسبت به مردان متفاوت هستند و به دنبال تنوع طلبی نمی باشند چه به لحاظ عاطفی و چه جنسی به یک فرد خاصی وابستگی دارند.

 

وابستگی عاطفی خانم ها

آنچه که در این مقاله می خوانید        

ابتدا تعریفی از غریزه، ویژگی ها و نمونه هایی از آن ارائه می دهیم  و سپس به نقش غریزه در وابستگی عاطفی خانم ها  می پردازیم.

نیروی سرکش غریزه

غریزه احساس و کشش درونی نسبت به یک چیز یا رفتار مشخص است و شامل مجموعه ای از علایق، تمایلات و توانمندی هایی است که موجود زنده بدون آموزش و از بدو تولد همراه خود دارد. این غرایز برای بقای موجود زنده ضروری است و با همراهی عواطف و احساسات، رفتارها و عقل و منطق انسان مسیر زندگی او و اتفاقات پیش رویش را مشخص می کند.

این غرایز شامل گرسنگی، تشنگی،خوابیدن،تفریح و لذت بردن، اشتغال و کسب موفقیت، میل جنسی،عشق، دوستی، خشم، محبت خواهی و میل به دوست داشته شدن، قدرت طلبی،  و….  است.

باید گفت وجود انسان را همین غرایز تشکیل می دهد که گاهی به شکل یک تفکر و اندیشه، گاهی به صورت یک خصیصه و ویژگی شخصیتی و گاه هم به عنوان رفتار و کردار ظهور می کند و همه ی حواس پنجگانه فرد هم در جهت برآوردن این غرایز به کار گرفته می شود.

از آنجایی که این غرایز خارج از خواست و اراده ما می باشند و ما تنها قادر به کنترل و پاسخ دهی صحیح به آنها می باشیم نمی توان انتظار داشته که در سنین کم یا حتی در زمان بزرگسالی بدون آگاهی و درک درست از آنها بتوان پاسخ مناسبی برایشان پیدا کرد.

متاسفانه حس وابستگی عاطفی خانم ها به دلیل نوع شخصیت آنها پاشنه ی آشیل آنها محسوب می شود که در صورت نداشتن دانش کافی درمورد درون خود و جهان پیرامون به خاطر سیراب کردن این عطش به هر رابطه ای تن خواهند داد.

سلطه ی غرایز بر وابستگی عاطفی خانم ها

وجود غرایز در انسان امری طبیعی و غیر قابل انکار است. این غرایز بر احساسات و عواطف او هم اثر می گذارند. زنان هم از این قاعده مستثنی نبوده و عواطف آنها هم تابع غرایزشان است. از مهمترین غرایز زنان میل به دوست داشته شدن  و دریافت محبت است. مهر و محبت برای سلامت روحی و روانی و حتی جسمی زن ضروری است. اگر به این نیاز زنان پاسخ مناسبی داده نشود دچار بحران ها و مشکلات فردی و اجتماعی می شوند.

نیاز به دوست داشته شدن به عنوان یکی از غرایز زنان به دو شکل در وجود آنها نمود پیدا می کند. اگر این احساس همراه با علاقه قلبی و شناخت و آگاهی باشد منجر به دلبستگی عاطفی و تعهد اخلاقی می شود اما اگر ناشی از هیجانات و احساسات زودگذر و تنها برای تامین غرایز زنانه باشد موجب وابستگی عاطفی خانم ها می شود که بیش از حد آن موجب آسیب رساندن به زن و رابطه او می شود.

همانطور که گفته شد از آنجایی که طبیعت زنان برخلاف مردان  دچار تنوع طلبی نیست در نتیجه کسی که به او وابستگی دارند تنها منبع تامین غرایز و نیازهای آنها می شود. غرایز زنان چه معنوی باشد چه جنسی و مادی، آنها را نسبت به فرد مقابل وابسته می کند.

وابستگی عاطفی خانم ها باعث می شود که استقلال و هویت فردی خود را از دست بدهند و به فردی منفعل تبدیل شوند. تا زمانی که نیازهای آنها توسط فرد مقابل تامین شود به او وفادار و پایبند تعهد اخلاقی خواهند بود. اما زمانی که احساس خطر کنند دچار بی قراری و اضطراب می شوند. چراکه از دست دادن فرد مقابل برایشان غیر قابل تحمل است.

درست است که وابستگی عاطفی خانم ها امری غریزی است اما این به این معنا نیست که شما قادر به کنترل و هدایت آن نمی باشید 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی