روانشناسی

مطالب مربوط به روانشناسی

روانشناسی

مطالب مربوط به روانشناسی

بایگانی

تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری

چهارشنبه, ۱۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۳:۱۱ ق.ظ

 تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری به همراه علائم

 

اختلال شخصیت وسواسی جبری

   

اختلال شخصیت وسواسی جبری چگونه قابل تشخیص است؟ اختلال وسواسی-اجباری (OCD) یک بیماری روحی است که شخص را با قوانین، نظم و کنترل تحت تاثیر قرار می دهد و به عنوان بیماری از بطن خانواده هر فرد شروع می شود، ژن ممکن است دخیل باشد. کودکی و یک محیط شخصی نیز ممکن است نقش داشته باشد.

شیوع اختلال وسواسی-اجباری تخمین زده می شود که حدود ۱ درصد کل جمعیت را تشکیل می دهد.افراد مبتلا به گرایش وسواسی-اجباری بیشتر به دنبال درمان هستند نسبت به کسانی که با اختلالات شخصیت دیگر هستند.در نتیجه، میزان اختلال در نمونه های بالینی بسیار بالاتر است.این اختلال در هر دو جنس اتفاق می افتد، اما در میان مردان شایع تر است. با توجه به DSM-5، اختلال شخصیت وسواسی-اجباری شایع ترین اختلال شخصیت در جامعه است. تخمین زده می شود که حدود ۲٫۱٪ به ۷٫۹٪ می رسد.

 

علائم تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیت وسواسی جبری

افراد مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری لزوما علائمی از اختلال وسواس فکری ندارند، در حالی که اکثر افراد تصور می کنند که دو اختلال یکسان هستند.

افراد مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری (OCPD) عموما الگوهای تفکر، عاطفی و رفتاری بی نظیر دارند، در حالی که افراد مبتلا به OCD  اغلب با محدودیت های فکری درگیر هستند. به گفته هافینگتن پست، اختلال شخصیت وسواسی-اجباری می تواند از هشت راه متفاوت باشد:

  • درگیری مداوم با جزئیات، قوانین، برنامه ها تا حدی که لذت بردن از فعالیت های روزانه را از بین می برد. افراد مبتلا به این مشکل استراحت اندکی دارند و زمان زیادی را صرف انجام کارها می کنند و بر روی آن اصرار دارند، این باعث خشم، اضطراب و ناراحتی در این افراد می شوند. اما در عین حال آنها نمی توانند این رفتارها را متوقف کنند.
  • Perfectionists که مانع از اتمام کار می شود. در این مورد، کسی به هیچ وجه به وظایف روزانه او نمی تواند کمک کند به دلیل حس کمال گرایی.
  • دوستان و بستگان در مرحله دوم و سوم زندگی و توجه این افراد هستند. این افراد درگیر کارهایشان هستند تا اهمیت خانواده ها و دوستان برای آنها کاهش یابد و زمان کمتری برای بازدید از دوستان و خانواده به نقطه ای برسد که این رفتارها منجر به انزوای آنها می شود. به همین دلیل است که افراد مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری معمولا چندین دوست دارند و اغلب توسط خانواده نادیده گرفته می شوند.

 

 

  • این افراد معمولا شخصیت های سختی دارند. بیماران این بیماری حتی اگر چیزی برای آنها بسیار دردناک است آن را انجام می دهند.
  • احساسات ارزشمند در این افراد شدید است. این افراد زمانی که چیزی را انجام می دهند همان انتظار را از دیگران دارند. در حالی که دیگران به این چیزها اعتقاد ندارند، این بیماران فکر می کنند که بهترین ها را انجام داده اند.
  • این افراد علاقه خاصی به نگهداری اشیاء اضافی دارند.
  • اجازه نمی دهند دیگران به آنها کمک کنند. آنها به دلیل انتظارات زیاد خود به هیچ وجه به کسی کمک نمی کنند، زیرا رفتار دیگران مطابق با استانداردهای سختگیرانه و غیر واقعی آنها نیست.
  • هیچ شخصیت جبری از پولی که در اختیار دارند استفاده نمی نند و میل زیادی به صرفه جویی در همه چیز، از جمله پول دارد.
  • اختلال وسواسی-اجباری اختلالی است که افراد مبتلا قادر به کنترل شرایط عمومی وسواس و اختلال اجباری نیستند، بنابراین نمی توان بدون کمک مواد شیمیایی آن را درمان کرد.

ب

علائم ناگهانی تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال شخصیت وسواسی جبری

علائم ناگهانی تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری در بیش از ۵۰٪ بیماران ایجاد می شود و در ۷۰٪ موارد این بیماری پس از یک رویداد استرس زا، مانند بارداری یا فوت بستگان نزدیک، شروع می شود. بیماران اغلب علائم خود را پنهان می کنند و دیر وقت به دکتر می روند.

دوره تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری معمولا مزمن است. احتمال خودکشی برای همه افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری مطرح است. آنها علاقه زیادی به کارآیی دارند، حتی در هزینه رها کردن فعالیت های تفریحی و ارتباط با دوستانشان کم هزینه می کنند. این افراد در مسائل اخلاقی و ارزش ها خیلی سختگیرانه و دقیق هستند.

افراد مبتلا به اختلال وسواسی-اجباری لزوما علائمی از اختلال وسواس فکری ندارند، در حالی که اکثر افراد تصور می کنند که دو اختلال یکسان هستند.|

تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری

از آنجاییکه این افراد کمالگرایی بسیار بالایی دارند، به کارشان حساس هستند و به مدت طولانی در مورد مسائل مهم و حتی جزئیات بی اهمیت فکر می کنند. بنابراین، یکی از اهداف اصلی درمان این است که افراد را از این مجاری منتقل کنند، بنابراین روش های رفتار درمانی می تواند گزینه های مناسب درمان باشد. از سوی دیگر، برخی رفتارها می توانند از طریق استفاده از روش های رفتاری حذف شوند.

ویژگی های اصلی اختلال وسواسی-اجباری، محدودیت هیجان، منظم بودن و مرتب بودن، استقامت و اصرار، استقامت و تصمیم گیری قاطع است. آنها به قوانین بسیار حساس هستند و به قوانین بسیار متعهد هستند. این افراد معمولا افرادی متعصب هستند که انعطاف پذیر نیستند. بسیار کمال گرا هستند به طوری که در برخی موارد، آنها نمی توانند کار خود را به دلیل وسواس و احساسات بیش از حد در انجام یک کار کامل انجام دهد. ترس از خطر این اضطراب با تلاش های اختلال شخصیت وسواسی-اجباری همراه است تا از احساس گناه و مسئولیت پذیری جلوگیری شود. این افراد وجدان اخلاقی دقیق دارند. رفتار آنها بسیار خشک و جدی است.

اگر چه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی-اجباری اغلب دارای وضعیت پایدار هستند و در کارشان صلاحیت دارند، اما آنها دوست زیادی ندارند. هر چیزی که زندگی طبیعی این افراد را نادیده میگیرد یا آنچه که اگر آنها خودشان را یک وضعیت نا پایدار ببینند، ممکن است موجب اضطراب فراوان آنها شود.

 

مشاوره مجیب برای تشخیص اختلال شخصیت وسواسی جبری

اختلال وسواسی-اجباری نیاز به روانشناس یا روانپزشک مانند سایر اختلالات شخصیتی برای تشخیص و درمان دارد.به طور کلی، دیدگاه اختلال وسواسی-اجباری بهتر از اختلالات دیگر است و درصد بهبودی در این اختلال زیاد است.بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی-اجباری، بر خلاف بیماران با اختلالات شخصیت دیگر، اغلب نمی دانند که بیمار هستند و به همین دلیل به دنبال درمان نیستند.

اختلال وسواسی-اجباری جزء اختلالات اضطرابی است و در محور I کدگذاری شده و مهم است که آن را از اختلال شخصیت وسواسی-اجباری تشخیص دهیم. رفتارهای وسواسی-اجباری، رفتار و تفکر در اختلال وسواسی-اجباری در همه تنظیمات اجتماعی و شغلی هست، اما در اختلال وسواسی-اجباری، محدود به چند جنبه اجتماعی-شغلی (مانند تمیز کردن) محدود می شود. در کنار روان درمانی، استفاده از دارو درمانی می تواند مفید باشد. با این حال، هیچ اطلاعات دقیق در مورد اینکه چه داروها یی بهترین نتیجه ممکن را دارد در دسترس نیست. از اینها، کلونازپام (کلونپین)، داروهای ضد تشنج و همچنین کلومیپرامین (افرانیل) و فلوکستین (پروسیاک) می تواند مفید باشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی